zondag 22 december 2013

Tutorial : Fleurige winterzak voor de buggy

Ik ben gek op fleurige stofjes maar meestal vind ik ze net wat te heftig voor kleding, maar toen ik deze roze rozenstof zag liggen op het stoffenspectakel afgelopen weekend moest ik hem hebben.

Ik kon vast wel iets bedenken wat ik er van zou maken. Ik heb eerst gedacht aan een dekbedhoes, maar die had ik laatst ook al gemaakt. Iets bekleden? Tsja maar wat dan ...

En toen kreeg ik ineens een ingeving voor een lekker dikke winterzak voor in de buggy. Die stond al op mijn lijstje om te maken en ik had laats al een voorbeeld gepind van hoe hij ongeveer moest worden. Perfect stofje hiervoor.

Snel de zolder opgegaan op zoek naar een oud dekbed wat ik kon verknippen voor de vulling.

Uit een oud dekbed heb ik een stuk geknipt met de volgende afmetingen:

Bovenstuk 35 cm breed en 50 cm lang
Onderstuk 135 cm breed en 90 cm lang


Na het knippen natuurlijk even alle geknipte randen dicht zigzaggen en hij kan de wasmachine in samen met de nieuwe stofjes.

Ik gebruik voor deze winterzak trouwens 2x een meter stof van 1.50 breed.

Leg je lappen stof op de grond, goede kanten op elkaar!
Leg hier vervolgens het uitgeknipte stuk dekbed op en knip deze vorm uit je stof. Houd rekening met een cm (of meer) voor je naden.







Je komt qua lengte waarschijnlijk net niet uit met de lap stof voor het bovenste ruggedeelte, maar daar heb ik de stukken voor gebruikt die je over hebt links en rechts van het ruggedeelte.

Knip deze reststukken op maat zodat ze aansluiten op je overige stofdelen en naai ze er (per kant apart) aan vast.


Nu is het knippen klaar, en kun je beginnen met alles aan elkaar te naaien.

Laat de stof en de vulling zo op elkaar liggen als je het geknipt hebt, dus de stoffen met de goede kanten op elkaar. Zie foto 2. Naai nu alles aan elkaar, waarbij je de bovenzijde van het ruggedeelte open laat! Die opening heb je nog nodig om te keren.

Zie onderstaand na het vaststikken van de randen en het keren van de zak.




Deze bovenzijde vouw je vervolgens netjes naar binnen en stik je dicht. 


Natuurlijk moeten er ook nog gaten in gemaakt worden voor de riempjes. In totaal 5 stuks, twee boven, 2 bij de heupen en 1 voor de sluiting tussen de benen.


Ik heb dat gedaan door een vergroot knoopsgat te maken en die voorzichtig open te knippen.


Nu de gaten voor de gordels erin zitten moet de bovenste flap nog vastgezet worden zodat hij straks mooi om de bovenkant vd buggy zitting past. Ik heb hem aan beide kanten dichtgenaaid, maar je kunt hem natuurlijk ook vastzetten met 2 lintjes.

De zak wordt door mij wel gesloten met strik linten. Dat leek me makkelijker en steviger dan bijvoorbeeld drukkers of klittenband en makkelijker dan een grote rits. Eerlijk gezegd had ik ook niet veel zin om een deelbare rits te gaan halen in de stad. En achteraf gezien is het effect van de strikken ook wel heel leuk.



De rechter flap van de zak heb ik vastgezet aan de onderkant, links blijft los zodat je die makkelijk open en dicht kan slaan met in en uit de buggy gaan.


Eindresultaat:




Laat die kou en sneeuw nu maar komen zodat we hem kunnen testen!!

Dus wordt vervolgd ...









3 opmerkingen:

  1. Mooie stof! Zitten er ook gaten in voor de riempjes? Lijkt mij lekker warm

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, er zitten ook gaten in voor de riempjes. Dit bericht was eigenlijk og niet klaar hihi maar per ongeluk al geplaatst. Ik zal hem zsm aanvullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee! Deze ga ik onthouden. En op mijn lijstje zetten!

    BeantwoordenVerwijderen